Dzieci uwielbiają się brudzić, chodzić po kałużach, babrać się w błocie. Z obawy przed zniszczeniem ubrania rodzice często nie pozwalają na tego typu zabawę. Szkoda, ponieważ takie zabawy mają działanie terapeutyczne. Kontakt z lepką, ciepłą i przyjemną w dotyku mazią rozluźnia dzieci i ich mięśnie. Zajętym zabawą dzieciom puszczają hamulce emocjonalne. Potrafią się w niej zagłębić, nie bacząc na coraz większe zabrudzenie siebie i swoich ubrań. Warto od czasu do czasu pozwolić dziecku na takie babranie i pobrudzenie. W tym celu możemy zaproponować dziecku zabawę w malowanie 10 palcami.

Twórczynią metody malowania palcami jest pedagog, terapeutka Ruth Faison Shaw (1888-1969), która przypadkowo odkryła starodawną technikę malowania palcem. W 1926 r. jej uczeń  przypadkowo rozciął sobie palec. By zdezynfekować ranę wysłała go z jodyną do łazienki. Gdy uczeń nie wracał, poszła go szukać i odkryła, że ten w łazience rozmazuje jodynę na ścianach. Kiedy inni uczniowie go zobaczyli, też chcieli się przyłączyć do rozmazywania jodyny. To doświadczenie było początkiem długich i intensywnych badań wykorzystania  palców w malarstwie.

W 1931 roku, pięć lat po jej odkryciu, Shaw zaobserwowała, że malowanie 10-ma palcami, pomaga w pokonywaniu lęku, uwalnia od zahamowań, wzmacniania wiarę we własne siły, pobudza ekspresję fantastyczną. Malowanie palcami pełni również funkcje terapeutyczne u dzieci zahamowanych emocjonalnie z zaburzoną sprawnością manualną.

Zachęcamy do malowania palcami podczas wspólnej zabawy z dzieckiem.

Przygotowanie do zabawy:

  • Przygotowujemy miejsce, w którym dziecko będzie mogło swobodnie malować.  W obawie przed zbytnim pobrudzeniem pokoju, można na podłodze rozłożyć dodatkowo folię malarską.
  • Na stole przymocowujemy duży arkusz papieru, na którym dziecko będzie miało poczucie swobody ruchów. Najlepiej ustawić go z dala od ściany by dziecko mogło wygodnie poruszać się wokół oraz na odpowiedniej wysokości aby swobodnie mogło sięgnąć.
  • Przygotowujemy miseczki lub inne niskie pojemniki, do których wyciśnięte zostaną poszczególne kolory farb*. Pojemniczki powinny mieć odpowiednią wysokość i wielkość aby pozwolić dziecku na swobodne nabieranie farb na paluszki. Każdy kolor powinien znajdować się oddzielnie.
  • Ubieramy dziecko w takie ubranie, które swobodnie może pobrudzić i zniszczyć. Można również założyć mu specjalny fartuszek do malowania farbami.

 

Jak prawidłowo malować czyli wskazówki dla rodziców a nie dzieci J

  • Nie mów dziecku co ma malować.
  • W trakcie malowania nie należy dziecka oceniać ani poprawiać, a tym bardziej strofować. Powinno dać mu się poczucie, że swobodnie może się pobrudzić.
  • Gdy dziecko boi się dotknąć farby, należy wziąć je za rękę i wraz z nim zanurzyć ją w farbie. Początkowo można również pozwolić dziecku zebrać farbę z naszych rąk.
  • Warto zachęcać dziecko do skorzystania ze wszystkich kolorów oraz do ich mieszania.
  • Gdy dziecko skończy rysunek pochwal go i zadaj mu kilka pytań do stworzonego dzieła.

 

* W sklepach dostępne są farby specjalnie dostosowane do malowania palcami.