W trosce o zdrowie oraz prawidłowy rozwój naszych przedszkolaków, organizujemy regularne badania przesiewowe. Ich wyniki pozwalają na szybką reakcję rodziców w przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości.  Dzięki przeprowadzaniu badań przesiewowych w przedszkolu, zapewniamy dzieciom maksymalne poczucie bezpieczeństwa i komfortu.  Zawsze towarzyszy im luźna atmosfera, pozwalająca na przeprowadzenie szczegółowej oceny lekarza.

Tym razem wyszliśmy z inicjatywą zaproszenia specjalisty ze SPECJALISTYCZNEGO CENTRUM TERAPII DZIECI I MŁODZIEŻY „RĘKA GŁOWA NOGA”, który wykona przesiewowe badanie słuchu i przetwarzania słuchowego naszych wychowanków.  Badaniem są objęte dzieci powyżej 2,5 roku życia. Jest ono bezpłatne dla rodziców i już wkrótce otrzymają informację zwrotną w przypadku konieczności przeprowadzenia dogłębnych badań słuchu w specjalistycznym ośrodku.

Badania będą przeprowadzane przez cały listopad. Są to indywidualne spotkania dziecka ze specjalistą, które trwają około 30 – 45 minut. Jeżeli będzie potrzeba w obecności Wychowawcy – zostaną wykonane:

  • badanie audiometrem tonalnym (badanie słuchu)
  • badanie przesiewowe wyższych funkcji słuchowych  (badanie przetwarzania słuchowego)

oraz

  • badanie odruchów pierwotnych (zgodnie z INPP)

Czym są zaburzenia przetwarzania słuchowego – znane również jako Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego to zespół objawów wynikających z zaburzeń zmysłu słuchu. Objawy pojawiają się w efekcie występowania nieprawidłowości na poziomie centralnego układu nerwowego. Taka sytuacja ma miejsce kiedy pacjent słyszy (podstawowe badania słuchu nie wykazują występowania problemów), ale nie słucha  – zachowuje się i funkcjonuje podobnie do człowieka z niedosłuchem.  

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego najczęściej ujawniają się u dzieci w okresie przedszkolnym lub w pierwszych klasach szkoły podstawowej, ponieważ wówczas gwałtownie rosną wymagania stawiane zmysłowi słuchu.

Objawy, które mogą sugerować występowanie zaburzeń przetwarzania słuchowego:

  • trudności z koncentracją uwagi
  • nadwrażliwość na dźwięki
  • nieprawidłowe rozumienie usłyszanych treści – pytań, poleceń, instrukcji
  • mylenie podobnie brzmiących słów
  • nieprawidłowe natężenie głosu – mówienie zbyt cicho i monotonnie lub zbyt głośno i szybko
  • ubogie słownictwo
  • problemy z nauką języków obcych
  • wada wymowy
  • trudności z czytaniem i pisaniem
  • niemuzykalność
  • obniżona koordynacja ruchowa
  • niewyraźne, dysgraficzne pismo
  • mylenie strony lewej i prawej
  • męczliwość lub nadaktywność
  • trudności w regulacji emocji, np. zbytnia płaczliwość, drażliwość, impulsywność
  • wycofywanie się z kontaktów społecznych
  • sprawianie wrażenia nieobecnego

Zwracamy w tym miejscu również uwagę rodziców na badanie odruchów pierwotnych.

W momencie narodzin dziecko ma minimalną kontrolę nad ruchami swojego ciała. W pierwszych tygodniach życia odruchy pierwotne pojawiają się jako niezależna od woli dziecka reakcja na pewne bodźce. Stopniowo przekształcają się one w bardziej zaawansowane umiejętności motoryczne. Wczesne odruchy zapewniają swego rodzaju trening dla wielu aspektów późniejszego funkcjonowania. Rozwój mózgu niemowląt w pierwszym roku życia powoduje, że połączenia do wyższych partii mózgu stają się silniejsze, a odruchy pierwotne są stopniowo zastępowane przez bardziej dojrzałe wzorce reakcji – odruchy posturalne. Te odruchy posturalne wspierają kontrolę równowagi, postawy i ruchu w środowisku opartym na oddziaływaniu grawitacji. Ich rozwój znajduje odzwierciedlenie w rosnącej możliwości niemowlęcia do kontrolowania swojego ciała, postawy oraz ruchów dowolnych.

Jeśli odruchy pierwotne nie wygasną, a odruchy posturalne nie wykształcą się do czasu, kiedy dziecko osiągnie wiek szkolny, to mogą one kolidować z rozwojem bardziej złożonych umiejętności.

Poszczególne odruchy pierwotne, które pozostają aktywne u dziecka w starszym wieku, mogą mieć wpływ między innymi na:

Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny (ATOS)

 

  • koordynację ręka-oko – trudności, takie jak zdolność do kontrolowania ramienia i dłoni podczas pisania;
  • zdolność przekroczenia pionowej linii środkowej ciała – na przykład praworęczne dziecko może trudność z pisaniem po lewej stronie kartki;
  • rozbieżność pomiędzy wypowiedziami ustnymi i pisemnymi;
  • rozwój poprzecznych ruchów gałek ocznych – takich jak wodzenie wzrokiem, które jest niezbędne do czytania i pisania;
  • kontrolę automatycznego utrzymania równowagi;
  • dwustronną (bilateralną) integrację – zróżnicowane i zintegrowane wykorzystanie obu stron ciała;
  • rozwój lateralizacji – na przykład skrzyżowaną lub nieustaloną.

 

Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny (STOS)

 

  • integrację górnych i dolnych części ciała – na przykład podczas pływania,
  • postawę podczas siedzenia – skłonność do pokładania się na biurku,
  • stopień rozwinięcia napięcia mięśniowego,
  • koordynację ręka-oko,
  • umiejętność usiedzenia w jednym miejscu,
  • koncentrację uwagi.

 

Odruch Galanta

 

  • umiejętność usiedzenia w jednym miejscu,
  • uwagę,
  • koordynację,
  • postawę,
  • moczenie nocne,
  • skrzywienie kręgosłupa – skoliozę.

 

Toniczny Odruch Błędnikowy (TOB)

 

  • problemy posturalne – szczególnie podwyższone lub obniżone napięcie mięśniowe,
  • tendencję do chodzenia na palcach,
  • równowagę,
  • chorobę lokomocyjną,
  • trudności w zakresie oceny kierunku i przestrzeni,
  • ruchy gałek ocznych – wpływające na czytanie,
  • percepcję wzrokową – wpływające na czytanie i pisanie,
  • niechęć do aktywności fizycznej – szczególnie podczas WF.

 

Odruch Moro

 

  • nadwrażliwość,
  • nadreaktywność,
  • słabą kontrolę impulsów,
  • nieumiejętność ignorowania bodźca – wpływ na koncentrację uwagi, zwiększenie rozpraszalności,
  • przeciążenie sensoryczne,
  • lęk,
  • labilność emocjonalną,
  • niedojrzałość emocjonalną i społeczną.

 

Więcej informacji o odruchach pierwotnych można znaleźć na stronie Instytutu Psychologii Neurofizjologicznej INPP Polska

Źródło:
http://www.inpp.pl/odruchy-173.html
https://www.facebook.com/inppPolska/