Czas płynie spokojnie. Dzieci wpadły już w stały rytm dnia. Można by rzec cisza, spokój, nic się nie dzieje – a jednak….
Pięć grup wiekowych w przedszkolu to pięć różnych światów, połączonych ze sobą chwilami wspólnie spędzanego czasu podczas zabawy czy posiłków. Dzieci spędzają czas na zabawach i zajęciach dopasowanych do ich wieku. Wieku czy możliwości – można by zapytać. Wiek przedszkolny to ten okres w życiu młodego człowieka, który dobrze wykorzystany zaowocuje w przyszłości. W Domku Elfów stwarzamy dzieciom możliwość zdobywania wiedzy, odkrywania swoich talentów, przeżywania ciekawych doświadczeń. Często to tutaj po raz pierwszy i niejednokrotnie ostatni mają możliwość doświadczać tego, co w innym miejscu byłoby niemożliwe.  Pobyt w naszym przedszkolu ma być dla nich przygodą. Przygodą, której nigdy nie zapomną.

Kiedy patrzymy na nasze najstarsze przedszkolaki wracamy do wspomnień gdy po raz pierwszy przekroczyły próg naszego przedszkola. Były wtedy jak pusta księga, którą trzeba zapisać. Pokazać im świat, nauczyć jak być człowiekiem dobrym, kreatywnym, mądrym i odważnym.

Tą księgę co roku otwierają wychowawczynie naszego żłobka. Często przez innych traktowany jako przechowalnia, u nas ma znaczenie kluczowe. Ciocie Halina i Marysia są jak niewyczerpywalne pióra, które chcą pokazać dzieciom świat i zacząć zapisywać tą księgę. Stwarzają dzieciom możliwość doświadczania i odkrywania otaczającego je świata oraz nauki nowych umiejętności, które przydadzą się im w przyszłości.

Maluszki, nasi najmłodsi wychowankowie, często są umorusani farbami. Czemu, spytacie? Bo one nie malują grzecznie pędzlami, no cóż, na nie przyjdzie pora kiedy będą starsze 🙂 Teraz takie kolorowe mazidła idealnie pasują do malowania paluszkami u małych rączek i stopek. To wspaniałe ćwiczenie sensoryczne, które pobudza zmysły.
W minionym tygodniu dzieci wykonały swoją pierwszą pracę z farbą. Mogliśmy obserwować ich wrażenia. Od nieśmiałego dotyku, przez ciekawość aż po satysfakcję ze wspaniałej zabawy zakończonej piękną parasolką. Dzieci jeszcze nie wiedzą ile takich ciekawych prac na nie czeka. My możemy tylko podpowiedzieć ich rodzicom aby przygotowali wielkie pudło na prace swoich pociech.

Prace plastyczne to rozwijanie kreatywności i wyobraźni dzieci ale również nauka samodzielności. To co dla nas wydaje się banalne, dla dwulatków jest niezłym wyzwaniem. Od czego jednak pomoc i wsparcie wychowawczyń. Kiedy potrzeba pokierują rączką odpowiednio. Wśród tych wszystkich indywidualnych prac, zawsze jest miejsce na prace grupowe, które uczą współpracy w grupie. Tu wszyscy są równi  a jak wiadomo wspólna praca zbliża, zatem dzieci pochylone nad wspólnym dziełem sprawie się socjalizują.

Rozwijanie talentów to nie wszystko. Nauka praktyczna, ćwiczenia usprawniające są w tym wieku niezbędne.  Wychowawczynie przygotowują dla dzieci specjalne “pomoce naukowe”. Wszak zajęcia praktyczne połączone z zabawą przynoszą najlepsze efekty. Kolorowe sensoryczne kropki to doskonałe narzędzie do ćwiczenia koordynacji ręka – oko. I tak, niby zwykle dopasowywanie  odpowiednich kropek stało się okazją do nauki kolorów.

Dzieci rosną jak na drożdżach a rok szkolny mija w oka mgnieniu. Dzieci wyrastają ze żłobka i stają się przedszkolakami. Krasnale pożegnały się z ciociami Halinką i Marysią i już wkrótce zostaną pasowane na przedszkolaków. Tymczasem zdobywają nowe umiejętności. Podczas pierwszych zajęć Glottozabawy poznają pierwsze litery. Ta zabawa w prosty i naturalny sposób wprowadzi je w świat pisany.

Przeskok z grupy żłobkowej do grupy przedszkolnej to jak wypuszczenie piskląt spod skrzydeł. W tym roku nasze 3-latki rozpoczynają zajęcia z nowymi instruktorami podczas zajęć dodatkowych.  To spotkanie z nowymi ludźmi, którzy pragną nauczyć ich czegoś nowego. Od teraz mogą zdobywać  nowe umiejętności oraz odkrywać swoje talenty podczas zajęć legorobotyki, tańca, sportu, judo czy ceramiki. Zajęcia są dobrane w taki sposób aby zaspokoić głód ciekawości młodych ludzi. By pokazać im, że potrafią. By dać możliwość sprawdzenia czy właśnie talent do sportu, tańca, czy zdolności manualnych w nich drzemie. Gorąco polecamy te zajęcia, które zawsze były dobrze prowadzone, a dzieci zachwycone. Walorów tego typu zajęć nie sposób przecenić.

Są takie zajęcia, które powtarzamy z dziećmi nawet kilka razy w roku. Do takich zajęć należą między innymi te o bezpieczeństwie, zagrożeniach, czy numerach alarmowych. Uważamy, że ten temat trzeba poruszać z dziećmi jak najczęściej, po to aby wyrobić w nich świadomość zagrożeń oraz utrwalić zasady postępowania w takich sytuacjach. Tym razem Elfy dla utrwalenia wiadomości przygotowały własne tablice.

Tak się jakoś złożyło, że grupa Elfów to grupa samych chłopców. Wiadomo, że w tej grupie dominują “męskie” tematy i zainteresowania. Wychowawczynie realizują program dla czterolatków wykorzystując właśnie ten fakt.  Ulubione samochody muszą poruszać się po drogach a jeśli tak, każdy mały kierowca powinien znać podstawowe znaki drogowe. Ich praktyczna nauka odbyła się podczas spaceru po okolicy. Pomimo cichej i spokojnej, to pełnej znaków informacyjnych, nakazu, zakazu czy ostrzegawczych. Przechadzka okazała się także odkrywaniem pierwszych oznak jesieni, a ta już czeka za progiem…

Jak pisaliśmy wcześniej, pięć grup to pięć światów. Do końca nie wiemy, czy przypisanie  nauczyciela do konkretnej grupy to przypadek, zgranie czy umiejętność dopasowania się i przekazania odpowiednich wartości. Kiedy jedne wychowawczynie idealnie wpisują się w chłopięcy świat, inne w naturalny sposób uczą empatii i wrażliwości. Bez względu na grupę, widać w tym wszystkim ogromne przywiązanie w relacjach dzieci – nauczyciel czy dzieci – dzieci.

Do cioci Natalii zaczyna docierać czego dokonała ze swoją gromadką. Świetliki  to grupa pięciolatków, które są ze sobą niezwykle zgrane. Co więcej – one potrafią się wspólnie bawić i nie ma tu znaczenia czy są to zabawy czysto chłopięce czy dziewczęce. Na szczęście w naszym przedszkolu nie ma tego typu podziałów. Świetliki korzystają z kreatywności swojej wychowawczyni, która w ciekawy sposób wprowadza ich między innymi w świat liter czy liczb, realizując program dla tej grupy wiekowej. Jej metody przynoszą efekty.
Teraz, kiedy Świetliki rozpoczęły oficjalną naukę liter i liczb ćwiczenia grafomotoryki napawają dumą. Dzieci wykonują swoje prace bardzo precyzyjnie. Bez względu na to czy to  gimnastyka dla wzmocnienia całego ciała, czy zabawa ciastoliną będąca ćwiczeniem manualnym, czy rysowanie po śladzie ołówkiem.  Brawo!

Ciocia Natalia kocha książki i swoją miłość do nich chce przekazać dzieciom. W tym roku szkolnym zgłosiła Świetliki do międzynarodowego projektu “Mały Miś w świecie wielkiej literatury” . Pisaliśmy  o projekcie  tym kilka dni wcześniej.

Celem projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa w Polsce i za granicą. Program na na celu między innymi zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych. Tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela. Wprowadzenie dziecka w świat literatury. Budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną. Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych. Propagowanie praw dziecka.

Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.
Projekt trwa od 13 września 2021r. do aż 31 maja 2022r. i składa się z 6 modułów. Kolejno: KSIĄŻKI DZIECIŃSTWA. MAŁY MIŚ W ŚWIECIE EMOCJI. DBAMY O ZDROWIE Z MAŁYM MISIEM. ZMISIOWANY EKO KALENDARZ. MISIOWE LABORATORIUM CZTERECH ŻYWIOŁÓW. MAŁY MIŚ I SUPERTAJNY PROJEKT.

Do Świetlików dołączył maleńki miś Zdziś, który wyruszy w czytelniczą podróż po domach dzieci. Zdziś był już u Cioci Natalii i wspólnie z nią przeczytał krótkie opowiadanie o pewnym żółwiku, który bał się ciemności. Teraz czas na kolejne przygody. Życzymy powodzenia Świetlikom i Zdzisiowi.

Świetliki mają w swoim gronie dwie postaci, które wiernie im towarzyszą. To Bazyl, z którym uczą się poznawać litery oraz Tadzio – lalka, która w niesamowity sposób integruje całą grupę. Tadziem opiekują się wszystkie dzieci. Bobasek ma w sali swój własny maleńki pokoik, przygotowany przez dzieci i często uczestniczy w zajęciach. Naprawdę miło się na to patrzy. Zabawa lalkami w dzisiejszych czasach nie jest już czymś tak naturalnym i popularnym  jak to bywało kiedyś. Kiedyś dziewczynki bawiły się nimi zamieniając w troskliwe mamusie a teraz? W czasach zabawek interaktywnych i multimedialnych tych zabaw jest coraz mniej. Tym bardziej cieszy nas gdy widzimy jak Tadzio staje się bohaterem głównym wszelakich zabaw. Jak bardzo takie zabawy pobudzają wyobraźnię, uczą wrażliwości i kreatywności wie każdy, kto w dzieciństwie bawił się lalkami czy pluszakami.

Z roku na rok dzieci stają się coraz starsze a my musimy nauczyć ich nowych rzeczy. Nasza zerówka to grupa Skrzatów. Dzieci  po latach spędzonych w przedszkolu są biegłe manualnie, kreatywne, ciekawe świata i samodzielne. Przygotowujemy je do dalszej edukacji w szkole i wiemy, że trafią tam doskonale przygotowane.

Domek Elfów to przedszkole gdzie funkcjonujemy jak w wielkim domu rodzinnym. Wspólnie gotujemy, uprawiamy ogródek, robimy przetwory na zimę. Robimy rzeczy, które robi się w domu.
Ostatnio Skrzaty przypominały sobie zasady panujące nie tylko w przedszkolu i grupie ale również przy stole – przy tej okazji uczyły się nakrywać do stołu. Na początku ułożenie sztućców wyglądało różnie ale nauczyły się jak powinny leżeć prawidłowo. Przy okazji poćwiczyły również składanie serwetek i składanie obrusu. Jak to w grupie powstała dyskusja jak robić to prawidłowo. Tym sposobem w zadanie zaangażowały się wszystkie dzieci.

Kiedy jedni urządzają w salach pokoje dla lalek, inni urządzają w nich spiżarnie. Oczywiście, w przedszkolu jest spiżarnia cioci Krysi, gdzie przechowujemy wszystkie zapasy. Jednak Skrzaty postanowiły mieć też własny kącik, gdzie będą przechowywać swoje samodzielnie zrobione soki. Na półce stanął wielki słój z malinami, z których powstanie pyszny sok. Skrzaty już nie mogą się doczekać a taki kącik będzie doskonałym miejscem do obserwacji. Wychowawczynie już zaplanowały kolejne produkcje pysznych, zdrowych bo naturalnych soków na zimę. My z doświadczenia wiemy już, że te soki zimą są jak prawdziwe błogosławieństwo a dzieci ochoczo je piją.

Naszym hasłem przewodnim powinno być “Chcieć to móc”. Gdzie indziej dzieci mogły by tyle doświadczać. Pobyt w naszym przedszkolu to uzupełnienie domu. Są rzeczy, których tam nie zrobią a mają możliwość zrobienia w przedszkolu. Rodziców często pomimo dobrych chęci, ogranicza praca i brak czasu.

Jesteśmy świadkami jak tworzą się osobowości młodych ludzi. Jak odkrywają swoje pierwsze talenty, zainteresowania i pomysły na życie. Nic dziwnego, że 15 września wraz z całym światem chcieliśmy uczcić Międzynarodowy Dzień Kropki. Wspaniałe święto celebrujące inność, kreatywność i rozwijanie ukrytego potencjału, tam gdzie nikt się go nie spodziewa. Dzień, w którym poznajemy co to jest talent i odnajdujemy go każdy w sobie lub też w innych.

Dzień Kropki ma swój początek w książce Petera H. Reynoldsa, pt. “The Dot”. Pozwalamy sobie na wklejenie linku do krótkiego filmu o małej dziewczynce Vashti, autorce tytułowej kropki.

Zainspirowane bajką Świetliki stworzyły własne obrazy a następnie przedstawiły swoją mocną stronę.

Potem już wszyscy dołączyli do zabawy kropkami….

… Nie tylko Dzień Kropki zainspirował nas do tego obszernego wpisu. W ciągu pierwszych tygodni września otrzymujemy od rodziców naszych byłych wychowanków wiele ciepłych słów. Piszą do nas o tym jak nowi wychowawcy chwalą nasze dzieci za doskonałe przygotowanie. I wiecie? Ogromna satysfakcja to to co czujemy. Udowadniamy, że dzieci to doskonały “materiał plastyczny” jeśli się je dobrze prowadzi. Prowadzi i uczy po partnersku. Z należytym szacunkiem zaspokaja głód wiedzy i stwarza warunki do kreatywnego wykorzystania niespożytej energii.