...

Zerówka w przedszkolu czy szkole?

Rodzice rozważają różne opcje, zanim jeszcze nadejdzie czas lutowej rekrutacji do oddziałów przedszkolnych w szkołach. Zastanawiają się, co będzie lepsze dla ich dziecka i kierują się różnymi względami. Co przemawia za pozostawieniem dziecka w zerówce w przedszkolu? Nasza dyrektor Teresa Syguła, pedagog z wieloletnim doświadczeniem, która wypuściła w świat wiele pokoleń młodych ludzi, twierdzi, że najlepszym miejscem na zerówkę jest przedszkole. To swego rodzaju zwieńczenie kilkuletniej pracy z dziećmi, które ma na celu przygotowanie ich do dalszej, długiej edukacji w szkole. Dlaczego? Jest wiele powodów.

Wymieńmy najważniejsze:

  1. Przedszkole jest przystosowane do wymogów najmłodszych dzieci.
  2. Reaguje na indywidualne potrzeby dziecka. Dla jednych sześciolatków zmiana otoczenia, kontakt ze starszymi dziećmi i nowymi nauczycielami będzie przygodą, dla innych powodem lęku czy strachu.
  3. Zerówka w przedszkolu to swoboda rodziców i dobrze zagospodarowany czas dziecka. Rodzic odbiera dziecko po pracy, nie martwiąc się, że jego pociecha od kilku godzin czeka w hałaśliwej świetlicy.
  4. Zajęcia programowe, ale nie tylko. Przedszkole organizuje wiele zajęć w ramach czesnego, a także dodatkowych, z których w szkole dziecko może nie mieć okazji skorzystać.
  5. Przedłużenie beztroskiego okresu dzieciństwa wśród kolegów i koleżanek, czas na zajęcia dywanowe, zabawy swobodne, dostęp do zabawek dostosowanych do wieku dzieci.
  6. Pełne wyżywienie. Dziecko ma podane wszystkie posiłki – I i II śniadanie, dwudaniowy obiad, I i II podwieczorek. Rodzice nie muszą zatem rano przygotowywać dziecku jedzenia na cały dzień. Dodatkowo mają pewność, że dziecko będzie dopilnowane podczas jedzenia.
  7. Pomoc w czynnościach samoobsługowych – dzieci wciąż mogą liczyć na troskliwą opiekę, nie muszą pilnować jeszcze plecaka, bidonu, a pozostawione ubrania nie są problemem;
  8. Dzieci mają okazję zafunkcjonować jako najstarsza grupa: w przedszkolu czują się pewnie, widzą, jak odróżniają się już od młodszych grup. Biorą udział we wszystkich przedstawieniach, czują się docenione i wyróżnione. Są Zerówką przez duże Z, a nie szkolną zeróweczką.
  9. W naszej zerówce w ramach czesnego oprócz podstawy programowej dzieci mają następujące zajęcia: 2 x rytmika, codziennie język angielski, zajęciach o emocjach „Przyjaciele Zippiego”, glottodydaktyka, logorytmika, Cyferki i Literki.
  10. Zapewniamy wsparcie w różnych aspektach, tak, by dzieci osiągnęły gotowość szkolną i dobrze radziły sobie podczas dalszej edukacji. Nasze przedszkole organizuje zajęcia TUS, terapię ręki, terapię pedagogiczną, a w ramach pracy Gabinetu Terapii „Radosne Elfy” na terenie placówki mogą mieć zorganizowane zajęcia logopedyczne czy integracji sensorycznej. Dzięki temu rodzice, odbierając dzieci, mogą już planować popołudniowe spacery czy wycieczki rowerowe, ponieważ wszystko, co ważne odbywa się na terenie przedszkola, w godzinach, w których uczniowie są w stanie się skoncentrować.
  11. W czasie popołudniowych aktywności dzieci mogą skorzystać z oferty zajęć dodatkowych. Chodzą na tańce, ćwiczą w Drużynie Kangura lub na zajęciach judo, wyciszają się na ceramice czy konstruują na legorobotyce. Mogą powoli pracować nad pasjami, które być może zostaną z nimi na całe życie.

Można by wymienić jeszcze wiele powodów, dla których warto wybrać zerówkę w przedszkolu. W Domku Elfów to edukacja na najwyższym poziomie. Nasi absolwenci są doskonale przygotowani do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej nie tylko pod względem merytorycznym, ale również psychicznym. To dzieci, które są świadome kolejnego etapu nauki, a pójście do szkoły traktują jako naturalną drogę, a nie źródło stresu. Nie mają problemu z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami i nauczycielami. Są otwarte na nowych ludzi, nowe miejsce i nowe wyzwania. A skąd to wiemy? Rodzice naszych byłych podopiecznych wciąż nam o tym przypominają!

W roku szkolnym 2022/2023 edukację w Domku Elfów kończy nasza zerówka – Świetliki. To grupa, którą od początku prowadzi Pani Natalia Michaluk. Przez lata wspólnej pracy wywiązała się między nimi niesamowita więź. Pani Natalia realizuje ze swoimi podopiecznymi przeróżne projekty, które mają na celu ich prawidłowy rozwój umysłowy, emocjonalny czy ruchowy. Zaraża dzieci miłością do książek, pasją do rysowania. Motywuje do kreatywnego myślenia, uczy swoich prawidłowych relacji.

Dziś chcemy pokazać, jak wygląda praca w zerówce w przedszkolu Domek Elfów. Czy to wyjątek? Absolutnie nie. Każda grupa przedszkolna prowadzona przez wychowawców naszej placówki ma na celu odpowiednie przygotowanie dzieci do nauki w szkole podstawowej. Zerówka to tylko ostatni etap.

Czas przedszkola to nauka prawidłowego rozpoznawania głosek. Dzieci wysłuchują, z jakich dźwięków składają się wyrazy. Uczą się tego na zajęciach z wychowawcami oraz na logorytmice i zajęciach logopedycznych. Poznają też sposób zapisu dźwięków mowy, czyli litery. Robią to poprzez zabawę na zajęciach z glottodydaktyki. Uczniowie z czasem zaczynają składać litery w proste słowa. Kiedy przychodzi okres zerówki, sześciolatki znają już litery, a zajęcia programowe „Literki i cyferki” mają na celu udoskonalenie techniki pisania i czytania. Praca nad prawidłowym chwytem, a tym samym sprawnym i ładnym pisaniem nie zawsze jest dla dzieci łatwa. Zwłaszcza w obecnych czasach, gdy wiele czynności manualnych wykonujemy na urządzeniach elektronicznych. Jest to jednak bardzo ważne, by motoryka rąk była na dobrym poziomie, ponieważ przekłada się to na wiele innych sukcesów edukacyjnych. Pani Natalia, by uatrakcyjnić zajęcia, już w 4-latkach zapoznała dzieci z pluszowym przyjacielem – Bazylem – który także poznawał świat liter. Sympatyczny brązowy „nochal” również w tym roku towarzyszy zerówce. Wspólnie odczytują sylaby, wyrazy dźwiękonaśladowcze, proste słowa czy wyrażenia.

Pani Natalia jest certyfikowanym trenerem grafomotoryki. Ukończyła specjalistyczne kursy terapii ręki. Swoją wiedzę wykorzystuje w pracy z dziećmi. Testuje przy tym różne techniki i narzędzia plastyczne. Dzięki jej pomysłom przedszkolaki nie tylko ćwiczą sprawność dłoni, ale również rozwijają swoją kreatywność.

Wychowawca zerówki udowadnia, że w pracy ogranicza nas tylko wyobraźnia, a ćwiczyć można przy każdej okazji, np. Święta Niepodległości. Kiedy grupa rozmawiała o polskich tradycjach, przy okazji dzieci doskonaliły umiejętności manualne. Niby nic w tym nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że tuż przed uroczystością w sali Świetlików rozległy się dźwięki piosenki ludowej „Maryna, gotuj pierogi”, a odświętnie ubrane dzieci zaczęły lepić nasze tradycyjne polskie pierogi z … plasteliny. Kiedy skończyły, bez cienia tremy powędrowały na salę, gdzie wystąpiły przed kolegami i koleżankami z młodszych grup. Teraz jesteśmy pewni, że ta potrawa nie zniknie z polskich stołów.

Zerówka to ostatni rok wspólnie spędzanego czasu. Przez 5 lat Świetliki zżyły się ze sobą. Sympatie wśród dzieci często wykraczają poza grupę. To zasługa wszystkich wychowawców w przedszkolu. Od momentu przekroczenia progu Domku Elfów uczymy dzieci prawidłowych relacji, kulturalnego zachowania i szacunku wobec siebie i innych. To jednak długa droga. Doskonałą okazją do ćwiczeń są gry. Umiejętność cieszenia się sukcesem innych i akceptacja własnej przegranej to nie lada sztuka. Chociaż w Sali zerówki jest masa gier, to jednak najlepsze są te, które dzieci wymyśliły i zrobiły wspólnie z Panią Natalią. Tego typu przedsięwzięcia doskonale integrują grupę. Co więcej, rozwijają kreatywność. Wymyślanie i projektowanie własnych zabaw to najlepsze remedium na nudę i chęć sięgania po urządzenia multimedialne.

Sześciolatki to dzieci wciąż głodne wiedzy. Nakarmienie ich głów nowymi wiadomościami wymaga od nauczyciela kreatywności. By pobudzić dziecięcą wyobraźnię, p. Natalia słucha z dziećmi muzyki, a one swoje odczucia i skojarzenia przelewają na papier. Czy będzie to włoska „Tarantella” czy „Cztery Pory Roku” Vivaldiego nas najbardziej urzekają dziecięce skojarzenia, nieszablonowe myśli, nieograniczona wręcz fantazja.

Pani Natalia angażuje do pracy rodziców swoich wychowanków. To świetny pomysł na spędzenie czasu z dzieckiem i wspólne zajęcie dla całej rodziny. W tym roku szkolnym Świetliki będą co miesiąc otrzymywały specjalne zadania domowe.
W październiku dzieci wykonały w swoich domach eksperyment z szyszką. Składał się on z 4 etapów. Do każdego należało wykonać rysunek. Eksperyment rozłożony był w czasie. Po wykonaniu każdego etapu należało poczekać na wyniki. Wszystko przebiegło zgodnie z założeniami. Ku uciesze dzieci i wychowawczyni, rodzice pomogli w wykonaniu eksperymentu. Z obserwacji wyciągnęły wnioski.

W listopadzie zadaniem dzieci i rodziców było wykonanie plakatu pt. „Woda źródłem życia”. Efekty ich wspólnej pracy zachwyciły nas wszystkich. Takie zaangażowanie całej przedszkolnej społeczności jest dla wychowawcy bezcenne.

Ciekawe, co Pani Natalia zaplanuje na kolejne miesiące?

Tymczasem Świetliki zabrały do domów kartę pracy z partyturą graficzną, na podstawie której poznawały rytm wiersza. Dzieliły całe wersy utworu J. Brzechwy pt. „Spotkał katar Katarzynę” na sylaby.

Można przytaczać w tym miejscu wiele pomysłów, które realizują wychowawcy w Domku Elfów. Czy działania zerówki są wyjątkiem wśród pozostałych grup? Absolutnie nie. Wychowawczynie w każdej grupie pracują tak, aby dzieci wyniosły jak najwięcej z pobytu w naszym przedszkolu. Elfy, nasi pięciolatkowie, których do zerówki przygotowuje Pani Katarzyna Stelmach, już uczą się głosek, sylab, literek i cyferek. Doświadczają, eksperymentują, a Pani Kasia dobiera takie metody pracy, by w każdym działaniu zrealizować zamierzenia dydaktyczne, ale w nieszablonowy sposób i przy pełnym zaangażowaniu i współpracy całej grupy.

A jak Państwo wyobrażają sobie dobrą zerówkę dla swojego dziecka? Jeśli podzielają Państwo naszą wizję, zapraszamy!

Copyright 2023 | Realizacja: cemit.pl

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.