Badania przesiewowe w przedszkolu
Opublikowano: 2 listopada, 2021Tym razem wyszliśmy z inicjatywą zaproszenia specjalisty ze SPECJALISTYCZNEGO CENTRUM TERAPII DZIECI I MŁODZIEŻY „RĘKA GŁOWA NOGA”, który wykona przesiewowe badanie słuchu i przetwarzania słuchowego naszych wychowanków. Badaniem są objęte dzieci powyżej 2,5 roku życia. Jest ono bezpłatne dla rodziców i już wkrótce otrzymają informację zwrotną w przypadku konieczności przeprowadzenia dogłębnych badań słuchu w specjalistycznym ośrodku.
Badania będą przeprowadzane przez cały listopad. Są to indywidualne spotkania dziecka ze specjalistą, które trwają około 30 – 45 minut. Jeżeli będzie potrzeba w obecności Wychowawcy – zostaną wykonane:
- badanie audiometrem tonalnym (badanie słuchu)
- badanie przesiewowe wyższych funkcji słuchowych (badanie przetwarzania słuchowego)
oraz
- badanie odruchów pierwotnych (zgodnie z INPP)
Czym są zaburzenia przetwarzania słuchowego – znane również jako Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego to zespół objawów wynikających z zaburzeń zmysłu słuchu. Objawy pojawiają się w efekcie występowania nieprawidłowości na poziomie centralnego układu nerwowego. Taka sytuacja ma miejsce kiedy pacjent słyszy (podstawowe badania słuchu nie wykazują występowania problemów), ale nie słucha – zachowuje się i funkcjonuje podobnie do człowieka z niedosłuchem.
Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego najczęściej ujawniają się u dzieci w okresie przedszkolnym lub w pierwszych klasach szkoły podstawowej, ponieważ wówczas gwałtownie rosną wymagania stawiane zmysłowi słuchu.
Objawy, które mogą sugerować występowanie zaburzeń przetwarzania słuchowego:
- trudności z koncentracją uwagi
- nadwrażliwość na dźwięki
- nieprawidłowe rozumienie usłyszanych treści – pytań, poleceń, instrukcji
- mylenie podobnie brzmiących słów
- nieprawidłowe natężenie głosu – mówienie zbyt cicho i monotonnie lub zbyt głośno i szybko
- ubogie słownictwo
- problemy z nauką języków obcych
- wada wymowy
- trudności z czytaniem i pisaniem
- niemuzykalność
- obniżona koordynacja ruchowa
- niewyraźne, dysgraficzne pismo
- mylenie strony lewej i prawej
- męczliwość lub nadaktywność
- trudności w regulacji emocji, np. zbytnia płaczliwość, drażliwość, impulsywność
- wycofywanie się z kontaktów społecznych
- sprawianie wrażenia nieobecnego
Zwracamy w tym miejscu również uwagę rodziców na badanie odruchów pierwotnych.
W momencie narodzin dziecko ma minimalną kontrolę nad ruchami swojego ciała. W pierwszych tygodniach życia odruchy pierwotne pojawiają się jako niezależna od woli dziecka reakcja na pewne bodźce. Stopniowo przekształcają się one w bardziej zaawansowane umiejętności motoryczne. Wczesne odruchy zapewniają swego rodzaju trening dla wielu aspektów późniejszego funkcjonowania. Rozwój mózgu niemowląt w pierwszym roku życia powoduje, że połączenia do wyższych partii mózgu stają się silniejsze, a odruchy pierwotne są stopniowo zastępowane przez bardziej dojrzałe wzorce reakcji – odruchy posturalne. Te odruchy posturalne wspierają kontrolę równowagi, postawy i ruchu w środowisku opartym na oddziaływaniu grawitacji. Ich rozwój znajduje odzwierciedlenie w rosnącej możliwości niemowlęcia do kontrolowania swojego ciała, postawy oraz ruchów dowolnych.
Jeśli odruchy pierwotne nie wygasną, a odruchy posturalne nie wykształcą się do czasu, kiedy dziecko osiągnie wiek szkolny, to mogą one kolidować z rozwojem bardziej złożonych umiejętności.
Poszczególne odruchy pierwotne, które pozostają aktywne u dziecka w starszym wieku, mogą mieć wpływ między innymi na:
Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny (ATOS)
- koordynację ręka-oko – trudności, takie jak zdolność do kontrolowania ramienia i dłoni podczas pisania;
- zdolność przekroczenia pionowej linii środkowej ciała – na przykład praworęczne dziecko może trudność z pisaniem po lewej stronie kartki;
- rozbieżność pomiędzy wypowiedziami ustnymi i pisemnymi;
- rozwój poprzecznych ruchów gałek ocznych – takich jak wodzenie wzrokiem, które jest niezbędne do czytania i pisania;
- kontrolę automatycznego utrzymania równowagi;
- dwustronną (bilateralną) integrację – zróżnicowane i zintegrowane wykorzystanie obu stron ciała;
- rozwój lateralizacji – na przykład skrzyżowaną lub nieustaloną.
Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny (STOS)
- integrację górnych i dolnych części ciała – na przykład podczas pływania,
- postawę podczas siedzenia – skłonność do pokładania się na biurku,
- stopień rozwinięcia napięcia mięśniowego,
- koordynację ręka-oko,
- umiejętność usiedzenia w jednym miejscu,
- koncentrację uwagi.
- umiejętność usiedzenia w jednym miejscu,
- uwagę,
- koordynację,
- postawę,
- moczenie nocne,
- skrzywienie kręgosłupa – skoliozę.
Toniczny Odruch Błędnikowy (TOB)
- problemy posturalne – szczególnie podwyższone lub obniżone napięcie mięśniowe,
- tendencję do chodzenia na palcach,
- równowagę,
- chorobę lokomocyjną,
- trudności w zakresie oceny kierunku i przestrzeni,
- ruchy gałek ocznych – wpływające na czytanie,
- percepcję wzrokową – wpływające na czytanie i pisanie,
- niechęć do aktywności fizycznej – szczególnie podczas WF.
- nadwrażliwość,
- nadreaktywność,
- słabą kontrolę impulsów,
- nieumiejętność ignorowania bodźca – wpływ na koncentrację uwagi, zwiększenie rozpraszalności,
- przeciążenie sensoryczne,
- lęk,
- labilność emocjonalną,
- niedojrzałość emocjonalną i społeczną.
Więcej informacji o odruchach pierwotnych można znaleźć na stronie Instytutu Psychologii Neurofizjologicznej INPP Polska
Źródło:
http://www.inpp.pl/odruchy-173.html
https://www.facebook.com/inppPolska/